De ce să alegi recondiționarea turbocompresorului?

turbo 3

Nu știm dacă a ajuns această informație la tine încă, însă, în cazul în care ți se strică turbocompresorul, nu este obligatoriu să cumperi unul nou. Poți opta pentru recondiționare, iar garanția oferită poate fi mai bună decât a unuia nou și prețul cu 35% redus. Am stat de vorbă cu un expert în recondiționarea turbocompresoarelor – Ing. Mihai Simion, manager ATT Turbo by Auto Total, pentru a desluși misterele acestei componente auto și a întregului procedeu de recondiționare.

Să o luăm cu începutul – ce este turbocompresorul?

Turbocompresorul reprezintă un sistem compus din 10 – 15 componente dispuse în interiorul unui corp formând așa numitul ansamblu corp central turbo (CHRA). Toate aceste componente trebuie să conlucreze perfect atât între ele cât și cu motorul pe care turbocompresorulul se află montat.

Un turbocompresor funcționează la turații de cca. 200.000 rpm/minut (aproximativ 3.300 rotații/secundă), distanța dintre ax și lagăr unde se formează pelicula de ulei este de aproximativ 30 microni (mai puțin de jumătate dintr-un fir de păr – 75 microni), temperaturile de funcționare de 800 – 1050 °C, presiuni și vibrații. Acest lucru arată că turbocompresorul poate lucra într-un mediu dificil, dar și că este o componentă sensibilă atunci când apar factori externi funcționării sale.

Cum se strică un turbocompresor?

Când un turbocompresor rămâne fără ulei apare fricțiunea – un fenomen care generează supraîncălzire și uzură în lagăr, ceea ce înseamnă mărirea spațiului dintre ax și lagăr. Din această cauză vom avea pierderi de ulei și, în final, blocarea axului. O altă problemă poate să provină din dezechilibrarea anumitor componente care se află în rotație (neschimbarea filtrului de aer sau funcționarea cu furtunul de aspirație declipsat sau spart, aduc în palele compresorului praf sau particule care deteriorează/modifică vârfurile paleleor dezechilibrând sistemul).  Acestea sunt doar câteva exemple, însă există o multitudine de factori și efecte care trebuie luate în considerare când vorbim despre defectarea unui turbocompresor. Trebuie  diagnosticată cauza, nu efectul.

Ce trebuie să facem pentru a evita defectarea acestuia?

Cel mai important factor în funcționarea unui turbocompresor îl constituie uleiul. O metodă preventivă ar fi efectuarea reviziilor în conformitate cu condițiile severe de realizarea a acestora din România. Recomandăm schimbul de ulei la un interval de 10 -15.000 Km. De asemenea, înlocuirea tuturor componentelor defecte (atunci când defectul apare) care au rol în dozarea corectă a amestecului aer – carburant în cilindru (ex. senzor de presiune, temperatura, debitmetru, EGR, injectoare etc).  O altă cauză ar fi și plecarea de pe loc în trombă, imediat ce motorul a fost pornit. Acest lucru duce la uzura prematură a turbocompresorului. În perioadele cu temperaturi scăzute se recomandă pornirea motorului și încălzirea acestuia câteva minute, urmat de pornire la drum cu schimb de trepte în turații scăzute, fără accelerări bruște. La temperaturi scăzute uleiul prezintă o densitate ridicată, iar pelicula dintre ax și lagăr nu se poate forma corect, astfel există riscul de intrare în contact al metalului tot cu metal, frecare, deci uzură.

În medie, un turbocompresor prezintă o funcționare îndelungată de 200.000 – 300.000km, însă toate acestea cu îndeplinirea condițiilor mai sus prezentate.

Dacă, totuși, turbocompresorul se strică, de ce să aleagă șoferii recondiționarea?

Există mai mulți factori de decizie. Principalul fiind vârsta autovehiculului. Un client care este posesorul unui autovehicul cu o vărsa cuprinsă între 0 și 3 ani se îndreaptă întotdeauna spre înlocuirea turbocompresorului cu unul nou (original OEM). Între 4 și 10 ani decizia merge către turbocompresoarele AM (After Market – producător) sau recondiționate de calitate. După 10 ani se încerca găsirea unei soluții  mai ieftine – turbocompresoare recondiționate sau reparate ieftin. Cum vârstă medie a autoturismelor în România este de cca 16.2 ani, deciziile cliențiilor vor fi înclinate spre preț urmat de termenul de livrare, experiențele din trecut, preconconceptii și reperele vizuale. Când vorbesc despre experiențele din trecut și preconcepții mă refer la acei clienți care au mai încercat readucerea la starea de funcționare a acestor ansamble prin utilizarea serviciilor de reparații și nu de recondiționare, care nu înseamnă același lucru.   Utilizarea pieselor de calitate îndoielnică sau SH (Second Hand) în procesul de reparație plus serviciile de asamblare slab calitative fac ca service-urile auto să devină reticiente să mai monteze produse din categoria Reman. Reparațiile ieftine  conduc către experiențe nefavorabile care distrug imaginea produselor recondiționate.

Recondiționarea – ceea ce noi facem la ATT Turbo, este procesul de readucere a unui produs defect la, cel puțin, performanța sa originală. Garanția fiind echivalentă sau mai bună decât cea a produsului nou fabricat, iar costurile cu 35 – 50% mai scăzute.

ATT Turbo by AD Auto Total, utilizează întotdeauna în procesul de recondiționare componente complet noi și de origine europeană, păstrând din vechiile unități turbo doar carcasele (care pot fi reutilizabile).

Legat de calitatea pieselor de schimb, în acest moment în piață există componente similare produse de diversi producători.  Chiar dacă vizual arată la fel, calitatea aliajelor nu este aceeași.

Cât durează în general recondiționarea sau întreaga procedură? Îmi poți spune pașii?

Încă de la inceput ne-am dorit ca procesul de recondiționare să se desfășoare prin intermediul unei comunicări bidirecționale service auto – atelier ATT Turbo. Astfel am dezvoltat și pus la dispoziția service-urilor auto o platformă informatică (ce poate fi accesată prin pagina web  https://turbo.autototal.ro/) prin care avem o trasabiltate în timp real asupra statusurilor comenziilor. Service-ul are astfel posibilitatea deschiderii unei comenzi în care solicită prețul estimativ pentru recondiționarea unui turbocompresor înainte de expedierea acestuia. Dacă clientul acceptă estimarea, turbocompresorul va fi preluat de către o mașină a flotei AD Auto Total (fără costuri suplimentare) și expediat către atelierul Turbo Total din București. Acest serviciu fiind disponibil la nivel național. Odată recepționat, turbocompresorul este complet demontat și inspectat de cătree tehnicienii ATT Turbo care vor stabili conform anumitor parametrii de uzură cauza defectării. Service-ul va fi informat despre natura factorilor externi care au influențat defectarea turbocompresorului și se solicită remedierea lor pe motor înainte de montarea noului turbocompresor. Acest aspect ajută service-ul in preîntâmpinarea defectării noului turbo prin aparitia aceluiași viciu, cât și indicarea zonei de apariție, lucru care reduce din timpii de manoperă ai service-ului în căutarea defectului.

Odată diagnosticat service-ul primește prețul final al recondiționării și termenul de execuție al lucrării. După acceptarea prețului, turbocompresorul intră în recondiționare, ceea ce înseamnă parcurgerea mai multor etape. Toate etapele importante din procesul de recondiționare (recepția turbo, constatarea și finalizarea recondiționării) sunt notificate clientului prin intermediul unui sms și e-mail.

Termenul standard de execuție a unei recondiționări este de 12/24 ore de la intrarea în atelier. În principiu, un turbo expediat astăzi de către service poate ajunge înapoi recondiționat în aceeași zi dacă este din București sau cel mul în dimineața celei de-a treia zi dacă este din nordul țării.

Care este garanția oferită?

Garanția oferită produselor noastre este de 1 an, termenul maxim dat pentru produsele recondiționate. Cazurile de garanție datorate unor erori de montaj a componentelor interne turbocompresorului sau a unui viciu de material sunt foarte, foarte scăzite în ceea ce ne privește.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *