Tu știi ce semnifică fiecare martor de bord? Ultima parte

Până acum câțiva ani martorii de bord erau doar câteva beculețe simple care luminau un plastic transparent având imprimată imaginea stilizată a funcției respective: nivel ulei, baterie, lichid de racire, bec ars, fază scurtă, fază lungă etc. Între timp, evoluția sistemelor electronice de comandă și control și a facilităților în termeni funcționali dar și de confort, au transformat bordul autoturismelor într-un sistem multimedia complex, panou sofisticat cu zeci de martori digitali.

Majoritatea simbolurilor acestor martori sunt identice, fiind vorba despre sistemele și funcțiile de bază ale mașinii. În paralel însă, fiecare producător auto adaugă mereu noi martori, corespunzători facilităților specifice unui model sau al altuia. În aceste cazuri, cartea mașinii rămâne de bază pentru a le descifra rolul.

Încă ceva: să nu te sperii când, la prima cheie, toate aceste indicatoare de avertizare și de informare se aprind pentru o perioadă scurtă (aproximativ trei secunde). Este doar faza de verficare a bunei funcționări a acestor sisteme.

Iată mai jos o nouă selecție de martori de bord și explicarea semnificației fiecăruia:

Farurile de ceață aprinse

as

  • Acest martor se aprinde pentru a avertiza că farurile de ceață sunt aprinse. Este obligatorie prin lege aprinderea lor, atunci când vizibilitatea scade sub aproximativ 100 de metri.
  • În egală măsură este o infracțiune să circuli cu farurile de ceață aprinse atunci când condițiile meteo nu impun acest lucru, pentru că afectezi vizibilitatea șoferilor care circulă din sens opus.

 

Presiunea scăzută în roți

sa

  • Acest simbol apare luminos, atunci când sistemul de monitorizare a presiunii în pneuri detectează o scădere a acesteia cu cel puțin 25%.
  • Mai frecvent se aprinde în lunile reci de iarnă, când, din cauza temperaturilor exterioare coborâte, se reduce presiunea din roți.

Sistemul de iluminat – bec ars

da

  • Aprinderea acestui martor indică un bec ars. Verifică deci farurile, stopurile, semnalizatoarele etc, după care mergi la service cât se poate de repede, ca să nu te oprească poliția sau, și mai rău, să nu faci vreun accident.

Servodirecția defectă

ds

  • Atunci când se aprinde acest martor, înseamnă că la servodirecție a apărut o defecțiune în sistemul electronic de control al direcției.
  • Este urgență, trebuie să oprești imediat într-un loc cu acces liber pe toate laturile mașinii și să soliciți transportul ei în service. Nu încerca remorcarea mașinii, pentru că nu vei putea controla direcția de mers.

Defecțiune la sistemul de pornire a motorului

css

  • Când cheia roșie apare luminată, se semnalează defectarea sistemului de pornire a motorului.
  • Nu opriți motorul, pentru că nu îl veți mai putea porni. Mergeți imediat la service, pentru reparație.

Dezghețarea lunetei

scsd

  • Martorul acesta arată că este pornită dezghețarea lunetei. Când se stinge, se recomandă dezactivarea comenzii de defrost, pentru a reduce consumul bateriei.
  • La unele modele de autovehicule, oprirea se face automat, după o perioadă de timp prestabilită.

Convertor catalitic deteriorat

cdcsd

  • La unele modele de mașini apare acest martor, care, atunci când este aprins, avertizează că există o problemă cu un convertizor catalitic deteriorat, supraîncălzit sau defect.
  • Sistemul de control automat al motorului poate comanda reducerea puterii motorului, dacă există o problemă cu convertorul catalitic.

Direcţia semnalizării

csdcs

  • Dacă una dintre aceste lămpi indicatoare clipește, înseamnă că este aprins semnalizatorul corespunzător direcției de schimbat.
  • Când ambele indicatoare luminează intermitent, atunci sunt aprinse luminile de avarie.
  • Dacă un indicator clipește de două ori mai repede decât în mod obișnuit, înseamnă că becul semnalizatorului este ars. Mergeți urgent (încet și atent!) la service, pentru a-l înlocui

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *